Dit artikel is alleen van belang wanneer u gebruik maakt van Peppol Sending (versturen) via TradeInterop 4Exchange. Dit betekent dat u XML documenten aanleverd aan de TradeInterop API.
๐ Inloggen op het Platform
1. Ga naar https://app.icreative-cloud.nl
2. Of gebruik de link in de activatiemail die u heeft ontvangen.
Let op: u kunt een mail hebben ontvangen tot de test of productie omgeving van TradeInterop.
3. Log in met het e-mailadres en wachtwoord dat u via de activatiemail heeft ontvangen.
Op het homescherm ziet u al informatie over de uitgaande facturen via het Peppol netwerk.
๐ Navigeren naar het Overzicht
Voor gedetailleerde overzichten klikt u op Versturen.
Hier ziet u de volgende opties:
Zoeken - Hier worden alle facturen weergegeven die via het Peppol Netwerk worden verstuurd.
Uitval - Hier staan alle facturen die een foutmelding hebben gekregen.
Acties - Er staan acties open. Deze moeten worden bekeken.
๐ ZOEKEN: Uitgaande Peppol-documenten
Hier worden alle facturen weergegeven die via het Peppol Netwerk worden verstuurd.
De statussen:
De meestvoorkomende statussen bij het versturen van Peppol documenten zijn:
Afgeleverd - Het document is succesvol afgeleverd via Peppol bij de ontvanger.
Wachten op export - Het versturen naar de ontvanger is nog bezig.
Verwerkingsfout - Er is een fout opgetreden. Deze moet worden ingezien. Het document is nu niet verzonden.
๐Verstuurde Peppol document inzien
Wanneer u op een document in het zoekoverzicht drukt, dan wordt de factuur geopend.
Onder elk document staat informatie over de ontvanger en verstuurder, maar ook over de factuur, boekingsregels, de factuurafbeelding, bijlagen en de geschiedenis die het document heeft afgelegd.

Een overzicht van alle documenten met een foutmelding zijn makkelijk terug te vinden onder ''Uitval'':
๐Wat te doen bij verwerkingsfouten?
Wanneer er een fout is opgetreden bij een Peppol document, dan moet deze worden opgevold.
Klik op een document met een foutmelding, te herkennen aan het het rode status icoon met een uitroepteken:

Informatie over de laatste fout wordt weergegeven onder het veld ''Laatste fout'' uit de ''Diversen'' kolom:
Mocht hier een foutmelding staan en weet u niet voldoende? Dan kunt u voor meer informatie de afgelegde route van dit document bekijken.
Hier zijn alle stappen die het document heeft afgelegd vanaf het moment dat het XML document is aangekomen op TradeInterop tot aan de aflevering aan de uiteindelijke ontvanger van een factuur.
Hieronder is een voorbeeld van een foutmelding in de geschiedenis van een document te zien:Deze foutmelding geeft aan dat de ontvanger waar het XML document aan is gericht, niet gevonden kan worden.
Dit kan meerdere oorzaken hebben:
1. De ingevulde gegevens in het opgestelde XML-document kloppen niet met de registratie gegevens van de ontvanger.
Wanneer dit het geval is, dan moet het ontvang adres in het XML-document mogelijk worden aangepast naar de juiste waarde.
2. De ontvanger is niet geregistreerd op het Peppol netwerk en kan dus geen facturen via Peppol ontvangen.
Wanneer dit het geval is, dan kunt u contact op nemen met de ontvanger en kunt u aangeven dat u facturen graag via Peppol zou willen versturen.
Het is daarom handig om voorafgaand het sturen van facturen via het Peppol netwerk, altijd de ontvanger op de hoogte te stellen. Zij zijn mogelijk nog niet klaar om de facturen via Peppol te ontvangen.
Via de Peppol Directory kan men inzien of een ontvanger geregistreerd is op het Peppol Netwerk en daarmee facturen via Peppol kan ontvangen. Ook is hier informatie over de ondersteunde XML formaten van een registratie in te zien.
Let op: Er is zowel een Directory voor het Peppol Test netwerk als het algemene Peppol Productie netwerk. Ook kunnen hier alleen registraties binnen Europa worden ingezien.
Test Directory: https://test-directory.peppol.eu/public
Productie Directory: https://directory.peppol.eu/public
Hiernaast kan het voorkomen dat het document niet verstuurd kan worden, omdat er nog een fout in bijvoorbeeld de opbouw van het XML-document zit. Er kunnen bijvoorbeeld waardes vergeten te zijn ingevuld of er is een onjuist XML formaat gehanteerd. In dit geval is het handig om het XML-document te controleren op de inhoud.
Heeft u vragen of komt u ergens niet uit? Neem dan contact op met ons support team via:
https://help.easysystems.nl/nl/articles/412893-support-portaal-4cee-easy-systems